mapa serwisu sposoby realizacji to drogowskaz, który pokaże Ci jak ułożyć dokumentację w teczce
Barbara Malejew
   
 
Sposoby realizacji wymagań kwalifikacyjnych
   
 
Sposoby realizacji wymagań kwalifikacyjnych nauczyciela mianowanego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego

1) Opracowywanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły, w tym wykorzystywanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej:

1a Opracowanie i wdrożenie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia własnej pracy i podwyższania jakości pracy szkoły:

- opracowanie i wdrożenie programu autorskiego obejmującego całokształt lub fragment działalności dydaktycznej bądź wychowawczej (programy przedmiotowe z zakresu wybranego działu, całego przedmiotu),
- opracowanie i wdrożenie projektów międzyprzedmiotowych na poziomie szkoły oraz projektów międzyszkolnych,
- współtworzenie programu rozwoju szkoły/placówki,
- opracowanie i wdrożenie programu wychowawczego szkoły/placówki,
- wychowawcze programy profilaktyczne, socjalizacyjne, terapeutyczne,
- autorskie programy zajęć pozalekcyjnych rozwijających zdolności i zainteresowania uczniów,
- opracowanie i realizowanie programu autorskiego dla uczniów (ucznia) o szczególnych potrzebach edukacyjnych,
- opracowanie i przeprowadzanie projektów konkursów międzyszkolnych realizowanych na poziomie miasta/gminy/powiatu/województwa,
- przygotowanie uczniów do konkursów międzyszkolnych, olimpiad, konkursów ogólnopolskich,
- tworzenie autorskich materiałów edukacyjnych,
- mierzenie jakości pracy szkoły/placówki w różnych obszarach jej działalności; wnioski; programy naprawcze,
- opracowanie i wdrożenie:

 programu ewaluacji wewnątrzszkolnego systemu oceniania (WSO),
 programów ewaluacji dotyczących realizacji ścieżek międzyprzedmiotowych w szkole,

- opracowanie i wdrożenie autorskiego systemu oceniania,
- monitorowanie realizacji nauczania blokowego,
- ewaluacja programu wychowawczego szkoły,
- prowadzenie klas autorskich,
- wdrażanie innowacji pedagogicznych,
- ukończenie instytucjonalnych form doskonalenia zawodowego:

 nadających nowe kwalifikacje,
 doskonalących wiedzę i umiejętności; w zakresie posiadanych kwalifikacji,
 podnoszących kompetencje i umiejętności wychowawcze,

- samokształcenie - wskazanie konkretnych form.

1b Wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania w swojej pracy technologii komputerowej i informacyjnej:

- udział w formach doskonalenia związanych tematycznie wdrażaniem technologii komputerowej i informacyjnej,
- korzystanie z komputerowych zasobów baz danych,
- wykorzystywanie dostępnych programów edukacyjnych (encyklopedii multimedialnych, słowników),
- wykorzystanie Internetu w dydaktyce.

2) Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pracownikami szkoły:

- pełnienie obowiązków opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub nauczyciela kontaktowego,

 pomoc w opracowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego,
 omawianie realizacji planu rozwoju podopiecznego z wnioskami do dalszej pracy,
 dokumentowanie pracy w zakresie opieki nad nauczycielem stażystą/kontaktowym,
 przygotowanie projektu oceny dorobku zawodowego,

- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (WDN),
- pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu bloku przedmiotowego lub zespołu wychowawczego,
- przygotowanie i przeprowadzenie rad szkoleniowych w swojej szkole,
- opracowanie i udostępnienie do wykorzystania w szkole scenariuszy zajęć, testów, kart pracy, scenariuszy imprez i uroczystości szkolnych oraz innych materiałów (z zachowaniem praw autorskich),
- prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli, rodziców, nauczycieli innych placówek-szkolenia, warsztaty itp.,
- prezentacja opinii, referatów, wykładów.

3) Realizację co najmniej czterech z następujących zadań:

a) opracowanie i wdrożenie programu dotyczącego działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich:

- tworzenie i realizacja programów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych (profilaktycznych).

b) opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów lub innych materiałów związanych z wykonywaną pracą; w przypadku nauczycieli szkół artystycznych za spełnienie tego zadania uznaje się także prowadzenie aktywnej działalności artystycznej:

- opracowanie co najmniej dwóch publikacji, referatów, ich opublikowanie w prasie pedagogicznej, lokalnej lub innej,
- dokumentowanie innych materiałów związanych z wykonywaną pracą (warsztatów, szkoleń-referaty, scenariusze zajęć, materiały dla uczestników, kasety audio-video).

c) prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, lub podejmowanie działań związanych z wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym:

- opracowanie konspektów lekcji,
- opracowanie scenariuszy prowadzonych zajęć,
- harmonogram/rejestr prowadzonych zajęć,
- organizacja szkoleń, planowana tematyka i harmonogram,
- opracowanie scenariuszy i konspektów zajęć z nauczycielami,
- opracowanie materiałów edukacyjnych,
- udział w formach WDN.

d) aktywna i systematyczna współpraca ze strukturami samorządowymi lub innymi organizacjami działającymi na rzecz edukacji, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich:

- pełnienie ról w strukturach samorządowych, fundacjach, stowarzyszeniach działających na rzecz edukacji,
- współpraca z sądami, kuratorami sądowymi,
- współpraca z poradniami specjalistycznymi, świetlicami środowiskowymi (terapeutycznymi), opieką socjalną, komisjami i zespołami samorządami, klubami sportowymi, fundacjami, stowarzyszeniami,
- organizacja i prowadzenie imprez międzyszkolnych, miejskich, powiatowych,
- współpraca z zagranicą,
- wykorzystywanie środków z funduszy pomocowych.

e) wykonywanie zadań egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, podręczników, środków dydaktycznych, programów wychowania przedszkolnego; w przypadku nauczycieli szkół artystycznych - także konsultanta Centrum Edukacji Artystycznej:

- ukończenie kursów prowadzonych przez okręgową komisję egzaminacyjną,
- udział w badaniach pilotażowych,
- udział w komisjach egzaminacyjnych,
- udział w komisjach egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych,
- recenzję przedłożonych programów, podręczników, środków dydaktycznych.

f) pełnienie funkcji doradcy metodycznego, uzyskanie kwalifikacji edukatora lub trenera terapeuty:

- organizowanie spotkań samokształceniowych dla nauczycieli według planu na danych rok szkolny,
- zapoznanie nauczycieli z ofertą wydawniczą,
- umożliwienie nauczycielom wyboru odpowiedniego programu nauczania,
- ukończenie kursu kwalifikacyjnego nadającego kwalifikacje edukatora lub trenera terapeuty.

g) uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych umożliwiających poszerzenie zakresu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z zadaniami szkoły:

- ukończenie studiów podyplomowych,
- ukończenie kursów kwalifikacyjnych.

h) wykonywanie samodzielnie lub we współpracy z zespołem innych zadań na rzecz edukacji, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich lub uzyskanie znaczących osiągnięć w pracy zawodowej:

- stworzenie fundacji, stowarzyszeń,
- praca w fundacjach i stowarzyszeniach,
- projekty edukacji skierowane do szerszego grona odbiorców - programy edukacyjne i profilaktyczne,
- realizacja zadań edukacyjnych przez fundacje, zrzeszenia, stowarzyszenia.


 malejew@interia.pl początek strony
 
Copyright © 2002 Barbara Malejew. Wszystkie prawa zastrzeżone.